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가변 부피 Variable Capacity

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전 시 명 가변 부피 Variable Capacity 
참 여 자 박소정, 윤장호 / 채병훈(기획) 
전시기간 2024. 11. 12 (화) – 12. 21 (토) 
오프닝 리셉션 2024. 11. 12 (화), 오후 6~8시
전시내용 조각, 설치 15점 내외
관람안내
-장    소 : 신한갤러리 | 서울 강남구 역삼로 251 신한은행 강남별관 신관 B1 신한아트홀 內
-관람시간 : 화~토 10:30~18:30 (일, 월 및 공휴일 휴관)
-관 람 료 : 무료


■ 《가변 부피 Variable Capacity》 展
신한갤러리는 2024년 11월 12일부터 12월 21일까지 ‘2024 Shinhan Young Artist Festa’ 그룹 공모전에 선정된 박소정, 윤장호, 채병훈의 《가변 부피》를 개최한다. 

박소정, 윤장호, 채병훈으로 구성된 ‘가변 부피(Variable Capacity)’는 동시대 시각예술 창작 컬렉티브이자 본 전시의 제목이다. 전시 《가변 부피》는 쉽게 전시 공간에 볼 수 있는 미술 작품의 유연한 크기 정보와 내재적 확장성을 의미하는 “가변 크기”를 바탕으로 입체적 물성의 다층적인 접근을 포함하기 위해 양식적으로 고려되지 않는 ‘부피’라는 개념을 혼합한 실험 및 연구 프로젝트이다. 20세기 말부터 전시 공간은 작품의 중립성을 효과적으로 유지하기 위한 장치로, 고전적이며 정형적인 백(白)색 양식을 고수해 더욱 정적인 영역으로 정착하게 됐다. 물리적, 이념적 상호 작용 요소를 포함한 설치 및 입체 작업을 중심으로 창작을 전개하고 있는 두 참여 작가는 각기 다른 세부 매체와 질감, 움직임의 논리 등으로 시각예술의 신체성을 연구해 오고 있다. 

박소정과 윤장호가 창작 활동을 시작한 이래 지금까지 시각화해 온 ‘율동감 있는 작업’, 그리고 채병훈이 학예 프로젝트 기획자로서 연구한 시각예술 영역에서의 ‘신체적 관계성’은 1968년 미국 뉴욕 현대미술관(MoMA, Museum of Modern Art)의 주요 키네틱 아트 기획 전시 《기계시대 끝에서 본 기계(The Machine as Seen at the End of the Mechanical Age)》에 뿌리를 두고 있다. 이 전시는 레오나르도 다 빈치(Leonardo da Vinci)부터 백남준에 이르기까지 동서고금을 막론하고 여러 세대를 넘나드는 미디어, 영화, 건축, 회화, 드로잉, 조각, 콜라주 등 200 점이 넘는 작품을 포함하면서 학제 간 주요한 집단지성 공유의 장을 마련함과 동시에 시각예술 학문에서 ‘움직임’에 대한 폭넓은 인지와 연구를 이끌었다. 초기 키네틱 아트의 다채로운 범위는 동시대에 접어들면서, 시공간의 개념을 수용하고 자연적, 인공적 움직임과 빛에 집중하게 된다. 하지만, 1970년대를 해당 영역의 쇠퇴기로 평가하는 선행연구와 같이 긴 공백기를 가졌지만, 4차 산업 혁명과 과거 고도화된 기술의 보편화로 인해 본 연구는 활발히 다시 읽혀지고 있다.

《가변 부피》에서 선보이는 모든 작품은 신작으로, 다방향성의 작동 방식을 기반으로 예술 공간을 유기화하는 것을 목표로 한다. 정교한 기계적 메커니즘과 고요한 전시장 환경을 기반으로 쉬지 않는 공장과도 같고, 곤히 숨을 쉬는 누군가와 같은 운동 작용을 자아내는 이번 전시는 매우 사적이면서도 논리적 과정에서 발생하는 여러 사고를 재조명한다. 미술 실기와 이론을 전공한 기획자 채병훈은 개인적인 키네틱 요소의 사적 아카이브 매핑(mapping) 작업 〈움직임의 사적(私的, 史跡) 논리〉(2024)를 렉처 퍼포먼스 형식으로 기록하여 공유한다. 한 동시대 시각예술 연구자의 관점으로 해당 분야에 대한 비가시적이고 추상적인 사고를 시각적인 형태로 풀어내면서, 전시장에서 관람객이 공감할 수 있는 상호 작용의 계기를 마련해 ‘무형의 키네틱’을 구축하고자 한다.

촉각적 감각을 시각화해 온 박소정은 이번 전시를 통해 활발히 기능하고 활동했던 여러 감각이 정적인 상태로 휴귀하는 과정에 집중했다. 이는 신체에서 더 이상 기능하지 않는 퇴화된 인체의 일부를 미동의 조형적 요소로 전환함으로써, 관람자가 다시금 체험하고 주변의 흔적 감각을 인지할 수 있도록 안내한다. 지면에서부터 벽면, 높낮이가 다른 좌대에 이르기까지 다양한 시선으로 관람자의 층위 있는 자세를 촉구하는 가려진 콘텍스트는 가치적 면모에서 비생산적 행위에 포함되지만, ‘감각 작용’에서 ‘행동 작용’으로 창작자의 연구 폭을 확장하는 시작점이 되었다.

윤장호는 신작을 통해 개인의 경험에서 축적된 인간의 ‘방어적 태도’를 ‘본능적 방어 기질’로 확대하여, 행동의 근원에 대해 탐구한다. 3D 설계를 기반으로 시각화된 내재적 불안은 미니멀리즘의 작업 단계를 통해 비물질적 신체 영역으로까지 실험한다. 또한, 작가는 이번 전시를 통해 시대적, 환경적 요인으로 변화하고 발현되는 방어적 태도의 원인을 ‘집단과 사회’로 조망했던 기존 관점이 아닌 ‘개인의 욕구’에 존재하는 여러 불안 요소에 초점을 맞춰 선보인다. 이는 반사 조건과 같이 공통적이면서 개인사(史)가 교차할 수 있는 지점을 발견하여, 다양한 움직임을 동반한 우리의 경험을 불러일으킨다. 

전시 공간은 예술 작품 및 퍼포먼스와 필연적 관계로 고정적이면서도 유연한 프레임을 형성하고, 관람객이 그 사이를 재사유함으로써 예술적 문맥에 능동적으로 교류할 수 있는 환경을 구축한다. 단순하면서도 당연한 작품 관람 방법은 《가변 부피》 전시 구성 방식에서 더욱 강조된다. 이는 신한갤러리 공간의 기존 구조를 유지한 상태에서 방문자의 관람 행위가 각각의 작품에 극적으로 반응할 수 있도록 조성하여, 관람 동선에서 자연스레 전시와 관람자가 서로의 존재성을 발견하고, 새로운 움직임을 발동시킨다. 또한, 전시장 수직선에 따라 흐르듯이 재단(draping)된 천들이 방문자의 물리적인 접촉으로 인해 인위적이면서 우연적으로 전시 공간(white cube)을 흔들어, 고정된 장소가 아닌 개입하고 참여할 수 있는 동적인 공간으로 인지하게 한다. 두 창작자와 기획자로 구성된 창작 컬렉티브는 가변적인 팽창을 매개로 새로운 관계성과 더불어 압축, 분열되는 지속 가능한 부피에 대한 탐구를 이어간다.  


Shinhan Gallery is pleased to present Variable Capacity, featuring Sojung Park, Jangho Yoon, and B. Jun Chae, selected for the group show of the 2024 Shinhan Young Artist Festa, on view from November 12 to December 21, 2024.

Variable Capacity, comprising Sojung Park, Jangho Yoon, and B. Jun Chae, functions both as a contemporary visual art collective and as the title of this exhibition. This curatorial project is an experimental research endeavor that fuses the concept of ‘volume’—a notion often stylistically overlooked—with that of “variable size”, denoting the flexible dimensionality and scalability of artworks commonly utilized in exhibition spaces. Seeking to encompass multilayered approaches to three-dimensional materiality, the project acknowledges that since the late 20th century, exhibition spaces have adhered to classical and standardized white-cube aesthetics to effectively maintain the neutrality of artworks, thereby solidifying into more static realms. Sojung Park and Jangho Yoon, who have been cultivating their creative practices centered on installations and three-dimensional works incorporating elements of physical and ideological interaction, have been exploring the corporeality of visual art through diverse media, textures, and the logic of movement.

‘The rhythmic works’ that Sojung Park and Jangho Yoon have been materializing since the inception of their creative endeavors, along with curator B. Jun Chae’s investigation of ‘physical relationality’ within the visual arts realm, are rooted in the seminal kinetic art exhibition The Machine as Seen at the End of the Mechanical Age, held at the Museum of Modern Art (MoMA) in New York in 1968. This pivotal exhibition encompassed over 200 works—including media, film, architecture, painting, drawing, sculpture, and collage—that traversed generations and transcended East and West, featuring artists from Leonardo da Vinci to Nam June Paik. It established a significant platform for the sharing of interdisciplinary collective intelligence and simultaneously engendered expansive recognition and research on movement within the field of visual arts. As early kinetic art transitioned into the contemporary era, its diverse scope embraced the concepts of time and space, honing in on natural and artificial movement and light. Despite prior studies characterizing the 1970s as a period of decline in this field, resulting in a prolonged hiatus, this discourse is being actively revisited in light of the Fourth Industrial Revolution and the democratization of previously advanced technologies.

All works presented in Variable Capacity are newly conceived, aiming to animate the artistic space through multidirectional operational methodologies. This exhibition, grounded in sophisticated mechanical mechanisms and a tranquil gallery environment, evokes motions akin to a restless factory or the profound breathing of an unseen presence, re-examining myriad contemplations arising from deeply personal yet logical processes. B. Jun Chae, a curator who has majored in both art practice and theory, shares his work Someone’s Logic of Movement (2024) in the form of a lecture performance, mapping his personal archive of kinetic elements. From the vantage point of a contemporary visual art researcher, he endeavors to construct an ‘intangible kinetic’ by translating invisible and abstract cogitations within this field into visual forms, thereby facilitating opportunities for interactive engagement that resonate with visitors in the exhibitionary space.

Sojung Park, who has been translating tactile sensations into visual expressions, focuses in this exhibition on the process by which senses that once functioned vigorously recede into stasis. By transmuting degenerated, non-functional parts of the human body into sculptural elements exhibiting subtle movements, she guides the audience to re-experience and recognize the sensory traces permeating their surroundings. The concealed contexts prompting viewers to adopt varied postures from diverse perspectives—from the floor to walls and pedestals of varying elevations—may be perceived as non-productive acts from a conventional standpoint, yet they have become the inception point for the artist to expand her research ambit from ‘sensory action’ to ‘behavioral action’.

In his new work, Jangho Yoon amplifies personal ‘defensive attitudes’ into ‘instinctive defensive dispositions’, delving into the primordial origins of behavior. These inherent anxieties, visualized through 3D design, are experimentally extended into the immaterial realms of corporeality through minimalist processes. In this exhibition, Yoon diverges from the traditional perspective that attributes the causes of defensive attitudes—evolving and manifesting due to temporal and environmental factors—to ‘collectives and society’. Instead, he concentrates on the multifaceted anxieties inherent within ‘individual desires’. This approach uncovers intersections where commonality and personal history coalesce, akin to reflexive conditions, thereby evoking experiences accompanied by diverse movements.

Through its intrinsic relationship with artworks and performances, the exhibition space establishes a fixed yet flexible framework, cultivating an environment where visitors can actively engage with the artistic context by re-conceptualizing the interstitial spaces. The ostensibly simple yet intuitive methodology of spectatorship is further accentuated in the composition of Variable Capacity. By preserving the existing spatial structure of the Shinhan Gallery and orchestrating it so that visitors’ movements interact dynamically with each piece, the show and the viewers organically acknowledge each other’s presence, catalyzing mutual movements along the viewing trajectory. Additionally, draped fabrics cascading in varying widths and lengths along the vertical axes of the space subtly disrupt the white cube, artificially yet serendipitously, through visitors’ physical interactions, allowing it to be perceived as a dynamic space open to intervention and participation rather than a static locale. The creative collective, comprising two artists and a curator, continues to explore sustainable volumes that are simultaneously compressed and fragmented, alongside new relationalities mediated by variable expansion.



■ 작가 소개 : 박소정 Sojung Park (b. 1993)
@xo.rek

박소정은 조각, 설치 분야의 다양한 매체와 재료를 활용하여 조형적 언어를 구축하고 있다. 부산대학교에서 학사 학위로 조소를 수학 후, 영국 왕립예술대학(Royal College of Art)에서 조각과 석사 과정을 마쳤으며, 현재는 서울과 런던에서 작업 활동하고 있다. 박소정은 독일 함부르크에서의 개인전 《Toilet Entrance》(Frise Künstlerhaus, 함부르크, 독일, 2020)를 포함 2회의 개인전을 개최하였으며, 그 외 국내외 다수의 단체전에 참여했다. 최근 영국 런던 소재 유닛1 갤러리(Unit 1 Gallery | Workshop) 레지던시 프로그램을 포함해 독일과 중국, 한국에서 4차례의 레지던시에 입주하여 창작을 이어오고 있다. 또한, 2023년 영국 왕립조각협회(Royal Society of Sculptors)에서 인터플레이(INTERPLAY)로부터 주최된 Commendation Award를 수상했다.

Sojung Park constructs a formative lexicon through the utilization of diverse media and materials within the realms of sculpture and installation. She earned her BFA in sculpture from Pusan National University and her MA from the Royal College of Art in the United Kingdom. Active between Seoul and London, Park has held two solo exhibitions, including Toilet Entrance at Frise Künstlerhaus in Hamburg, Germany (2020), and has participated in numerous group exhibitions both domestically and internationally. She has attended residencies in Germany, China, South Korea, and the United Kingdom, including the program at Unit 1 Gallery | Workshop in London. In 2023, she was honored with the Commendation Award by INTERPLAY, hosted by the Royal Society of Sculptors in the UK.

■ 작가 소개 : 윤장호 Jangho Yoon (b. 1994)
@raffonyourmind

서울과 런던을 기반으로 활동하고 있는 윤장호는 서울시립대학교에서 학사로 환경조각을 전공하고, 영국 왕립예술대학(Royal College of Art)에서 조각과 석사 학위를 취득했다. 2023년 런던에서의 2인 개인전 《Wholly Other》(The Crypt Gallery, 런던, 영국, 2023)을 시작으로, 서머셋 하우스(Somerset House)와 스탠드포인트 갤러리(Standpoint Gallery) 등에서 단체전을 가졌다. 또한, 2024년 상반기 서울 영등포문화재단의 예술기술 융복합 사업(ARTECH WAVE)에 선정되어 단체전 《STATION Y - 2401240204》(술술센터, 서울, 2024) 발표에 이어, 런던에서 단체전 《Deus Ex Machina》(The Bomb Factory Art Foundation, 런던, 영국, 2024)에 참여했다. 또한, 올해 9월 서울문화재단의 후원으로 국내 첫 개인전 《가시가 된 껍데기는》(더레퍼런스, 서울, 2024)을 선보였다.

Based between Seoul and London, Jangho Yoon received his BFA in sculpture from the University of Seoul and his MA from the Royal College of Art in the United Kingdom. Beginning with the two-person show Wholly Other at The Crypt Gallery in London (2023), he has participated in group exhibitions at esteemed venues such as Somerset House and Standpoint Gallery. In early 2024, Yoon was selected for ARTECH WAVE, an art-technology convergence initiative by the Yeongdeungpo Cultural Foundation in Seoul, to participate in the group exhibition STATION Y - 2401240204 at SoolSool Center. He also participated in Deus Ex Machina at The Bomb Factory Art Foundation in London. In September 2024, under the auspices of the Seoul Foundation for Arts and Culture, he unveiled his first solo exhibition in South Korea, Thorns Where a Shell Once Was, at The Reference in Seoul.

■ 기획자 소개 : 채병훈 B. Jun Chae (b. 1990)
@chaejun_q

동시대 시각예술 연구자이자 큐레이터인 채병훈은 국민대학교에서 의상디자인을 학사로, 홍익대학교 동양 미술사를 석사로 전공했다. 또한, 아뜰리에 에르메스(에르메스 코리아)에서 학예 업무를 시작해, 홍익대학교 박물관과 OCI미술관에서 전시 업무를 수행하고, 한국문화예술위원회 아르코미술관에서 학예사로 재직했다. 이후 영국 왕립예술대학(Royal College of Art)에서 동시대 미술 큐레이팅을 수학, 현재 국내와 유럽을 중심으로 큐레토리얼 프로젝트를 기획, 진행하고 있다. 최근 영국 런던 소재 크립트 갤러리(The Crypt Gallery), 다니엘 벤자민 갤러리(Daniel Benjamin Gallery), 프리즈 런던 코크 스트릿 No.9(No.9 Cork Street – Frieze London)과 독일 베를린 콘펠드 갤러리(KORNFELD GALERIE)에서 초대 큐레이터로 전시를 기획, 연구했으며, 이탈리아 베네치아 한국문화예술위원회 베니스비엔날레 한국관 30주년 특별전시와 두 차례의 공공 프로그램; 〈베니스비엔날레 한국관 30년 다시/대신 읽기〉, 〈디어 오션 프렌즈〉 기획에 협력했다. 또한, 협력 큐레이터로 《Soft and Hard》(서정아트, 서울, 2024)를 기획했으며, 서울시립 미술아카이브 연구교류 프로그램 《행동의 아카이브》(2024)에 참여했다.

B. Jun Chae is a contemporary visual art researcher and curator. He earned his bachelor’s degree in fashion design from Kookmin University and a master’s degree in East Asian art history from Hongik University. Chae began his curatorial career at Atelier Hermès (Hermès Korea) and held curatorial roles at the Hongik University Museum and OCI Museum of Art, later serving as a curator at the ARKO Art Center of the Arts Council Korea. After furthering his studies in Curating Contemporary Art at the Royal College of Art in the UK, he has curated and conducted various projects across South Korea and Europe. Recently, Chae curated exhibitions contributed to researches as a guest curator at various spaces, including The Crypt Gallery, Daniel Benjamin Gallery, and No.9 Cork Street—Frieze London, as well as KORNFELD GALERIE in Berlin. He collaborated on the special exhibition commemorating the 30th anniversary of the Korean Pavilion at the Venice Biennale, organized by the Arts Council Korea in Venice, Italy, and curated two associated public programs; Far and Near, Dear Ocean Friends. He also co-curated Soft and Hard at Seojung Art in Seoul (2024) and participated in the research exchange program of the SeMA AA (Art Archives, Seoul Museum of Art), Lost, but Activating (2024).




■ 신한갤러리 : Shinhan Young Artist Festa
신한갤러리의 대표 프로그램이라고 할 수 있는 신진작가 공모전 ‘Shinhan Young Artist Festa’는 젊은 신진 작가를 발굴하고 지원하고자 하는 의미에서 시작된 아트 인큐베이팅 프로그램이다. 2003년 신한갤러리 광화문에서 시작된 신진작가 공모전은 2009년부터 ‘Shinhan Young Artist Festa’라는 지금의 명칭으로 변경되어 신한갤러리의 대표적인 사회공헌 사업으로 자리매김 하였다. ‘Shinhan Young Artist Festa’는 주제나 형식, 표현기법 면에서 서로 연관되는 2인 이상의 참신한 작가 그룹이면 누구나 지원 가능하며, 공모전에서 선정된 작가들에게는 전시공간을 무료로 제공하는 것은 물론 전시진행과 관련한 제반 비용을 지원한다.

■ 신한갤러리 : 설립취지
신한갤러리는 국내 미술 저변을 확대하고 대중들에게 문화예술 향유 기회를 폭넓게 제공하고자 신한은행이 설립한 비영리 전시공간으로 1997년 광화문에 이어 2011년 역삼 오픈 이후 2020년 통합되어 역삼에서 전시를 지속해오고 있다. ‘Shinhan Young Artist Festa’라는 신진작가를 지원하는 공모를 통해 젊은 작가들에게 창작활동의 기회를 제공하는 한편 다양한 기획전 또한 꾸준히 개최함으로써 지역 사회에 기여하고 예술에 대한 대중의 관심을 높이고자 끊임없이 노력하고 있다. 또한 경계 없는 예술을 지향하는 본 기관 취지에 맞춰 2018년부터 서울문화재단 서울장애예술창작센터와 협약, 입주작가 대상으로 기획전을 개최하는 등 대중과 소통하며 사회공헌적 문화 공간으로 그 역할을 다하고 있다.




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