«끝에서 두 번째 세계»
박론디, 원정백화점, 추수
2022. 12. 03 – 2023. 02. 12
목요일 – 일요일, 오후 12시 – 6시
(*성탄절, 새해 첫날 및 설날 연휴 휴관 / *매 월요일 - 수요일 휴관)
하이트컬렉션은 2022년 젊은작가전으로 박론디, 원정백화점, 추수(이상 3명)가 참여하는 «끝에서 두 번째 세계»를 개최한다. 우리의 상상력을 지배하는 힘은 우리를 지배하는 절대적인 힘을 갖는다(마르쿠스 가브리엘). 이번 전시는 젊은 작가들의 감각과 상상력이 어떤 세계와 힘을 향하는지 살펴보고자 한다.
박론디는 개인의 역사를 사회적 현상으로 증폭시키는 것에 관심을 가지고 드로잉, 텍스타일, 퍼포먼스, 세라믹 등 다양한 매체를 통해 작업하고 있다. 이번 전시에서 그는 초자본주의 시대에 자신의 미적 세계관의 형성과 시각적 욕망의 기원을 추적하며 과거를 짚어보는 것에 집중한다. 이를 통해 작가는 현재의 상황을 견뎌내고 ‘나’와 집단과의 관계를 조정해 나아간다.
원정백화점은 미디어 설치와 퍼포먼스를 중심으로 환상성을 가진 이미지에 대한 욕망과 그 이미지가 타인의 세계와 어떻게 연결되는가를 탐구한다. 신화의 형식을 빌려 스스로를 재료 삼아 지금의 감각으로 송출해내는 그의 작업은 매끈한 스크린 속 이미지와 축축한 현시적 움직임의 대비를 오가며 시공간적 경험을 확장해 나아간다.
추수는 디지털 환경에서 인간의 존재 조건과 정체성에 대해 탐구하면서 ‘끝’으로 넘어가고 있는 우리 자신과 세계에 대한 이야기를 펼쳐 보인다. 가상 세계와 물리적 세계 간의 전이에서 지각하게 되는 언캐니함을 드러내고, 현실의 신체적 굴레를 벗어난 캐릭터를 만들어 가상 세계에서의 활동을 구축해 나가며 탈 신체화된 세계에서도 영원할 예술을 상상한다.
전시 제목 “끝에서 두 번째 세계”는 지그프리트 크라카우어의 『역사』*의 부제를 인용한 것으로, 오늘날 소비자본주의가 절정에 다다르고, 현실을 초월하는 다양한 세계관이 등장하는 시대 상황 안에서 발현 가능한 여러 미학적 가능성을 표현할 수 있는 용어로 재해석하고자 한다.
*지그프리트 크라카우어, 『역사 : 끝에서 두 번째 세계』 (김정아 역, 문학동네, 2012)
하이트컬렉션
(06075) 서울시 강남구 영동대로 714
기획 이성휘 신지현
그래픽 디자인 불도저
주최 하이트문화재단
후원 하이트진로(주)
The Last Things Before The Last
Rondi Park, WONJEONG DEPARTMENT STORE, TZUSOO
December 03, 2022 – February 12, 2023
Thursday – Sunday, 12 pm – 6 pm
(* Closed on Christmas, Jan. 1, Lunar New Year’s day / * Closed on Mondays, Tuesdays, Wednesdays)
Hite Collection presents The Last Things before the Last, the 2022 young artists exhibition presenting works by Rondi Park, WONJEONG DEPARTMENT STORE, and TZUSOO. What has power over our imagination has absolute power over us (Markus Gabriel). This exhibition explores the world directed by these young artists’ sensibility and imagination.
Interested in amplifying the personal history as a social phenomena, Rondi Park works with various mediums including drawing, textiles, performance, and ceramics. In this exhibition, Park focuses on observing the past by tracing the formation of her aesthetic perspectives and the origin of her visual desires in the era of hypercapitalism. Through this, the artist copes with her present situation, adjusting the relationship between the “self” and the society.
WONJEONG DEPARTMENT STORE explores the desires inherent in images with an element of fantasy centering on media installation and performance, and how the image is connected to the world of others. The artist borrows the form of myth and delivers it through present sensibilities using herself as the material. Her work expands the temporal and spatial experiences by traversing across the juxtaposed sleek images on the smooth screen surface and the wet visible and present movements.
TZUSOO delves into the issues of the human identity and the conditions for human existence in digital environment, telling narratives about ourselves and the world on our way to the “ultimate.” She imagines eternal art even in the post-physical world, by demonstrating the uncanniness perceived in the transition between the virtual and physical worlds and constructing a virtual world by creating characters that deviate from the physical restraint of the real human body.
The exhibition title The Last Things before the Last was borrowed from the subtitle of Siegried Kracauer’s History*. The exhibition is an attempt to reinterpret the title as a term which can express the various aesthetic possibilities that can become manifest in times when consumer capitalism is at its zenith and diverse worldviews that transcend reality are present.
*Siegried Kracauer, History - The Last Things before the Last (1969)
HITE Collection
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